Farger lyser opp hverdagen! Kom i bedre humør med julestjerner.

• Bruk
  • autumn decoration/houseplant
  • Pressemeldinger

Når temperaturen går ned og sollyset forsvinner påvirker det manges humør. Høsten kan være en vanskelig tid. Vi skal ikke late som om planter kan redde deg fra vintertåken, men klare farger og planter har i likhet med å trene og spise sunt en påvist påvirkningskraft på humøret og kan muntre deg opp! Ta med noen planter inn fra kulden ute og ta vare på hverandre ut de kalde månedene. Vi anbefaler selvfølgelig julestjernen!

Rødmende julestjerner gjør rommet varmt

Aprikos, rosa eller laksefarget er bare noen av mange duse farger julestjernen kommer i, og de rolige pastellfargene gir av en følelse av varme og komfort. De skinner spesielt klart i møte med grønne planter, og har en beroligende og oppkvikkende effekt på humøret.

Venstre: En stor potte med minijulestjerner i aprikos, rosa og laksefarge kombinert med grønne bladplanter.

Julestjerner er ikke bare fine potteplanter, de kan også snittes av og brukes i buketter. Julestjernen har så store blader på hver stilk at en enkel stilk ser ut som en egen blomst alene. Dessuten klarer stilken seg godt i vaser, og kan holde seg frisk i opptil to uker. Tips: For at den avskårne grenen skal klare seg i vase over lengre tid, dypp stilkens snittflate i varmt vann på rundt 60 grader i noen sekunder med en gang etter avskjæring. Så stikkes samme stilk rett i kaldt vann. I buketten ovenfor er julestjernen satt sammen med gåsunger, nelliker, og gress av ulikt slag. Noen av blomstene holdes sammen utenfor vasen med ulltråd og strikk.

Dekorasjonen til høyre består av avkuttede julestjernegrener, ulike typer orientalsk gress, eukalyptus, grener av pil og gåsunger.

Et annet alternativ til klassiske potteplanter er kokedama – dekorative moseballer med planter plassert i. Denne plantetrenden kommer fra Japan, og blir stadig mer populær i Europa. Kokedama passer spesielt godt for små julestjerner. De er enkle å lage selv, og det er mange ulike videoer og artikler som viser hvordan på nettet. Det er definitivt verdt å prøve ut teknikken, både fordi de er dekorative ferdig utformet, men også fordi DIY prosjekter har en tendens til å løfte på humøret.

Gule julestjerner bringer lykke

Fargen gul er symbolsk med sol og lys. Lysende gule julestjerner bringer glede til rommet, utstråler optimisme og får skyggen ved vinteren bort.

Røde julestjerner bringer vitalitet og energi

Venstre: Velkommen til jungelen! De lysende røde julestjernene skaper en perfekt kontrast med veggen av grønne planter bak og bringer varme til rommet.

Røde julestjerner er ideelle for alle som savner mer energi i vintermånedene. Rød symboliserer dynamisme og bevegelse, og gir et ekstra puff av energi. Røde julestjerner kommer også i mange ulike nyanser, fra lyst rødmende til mørk burgunder.

Uansett hvilken julestjerne du velger vil plantene ha en positiv påvirkning på humøret. Og om du ikke vil velge kun en farge kan du kombinere flere julestjerner i din egen fargekombinasjon. I år er gul in, men vi liker også pastellfargede og kremhvite spesielt godt. Det finnes mange ulike farger til salgs i de fleste butikker fra begynnelsen av høsten. Noen farger selges ut raskt, så ikke vent for lenge med å gjøre dine valg!