Pressemeldinger

Enkle DIY prosjekter til julefeiringen med julestjerner. Trendy gjenbruksideer for julehøytiden.

• Bruk
  • Pressemeldinger

Upcycle-trenden har gått for fullt gjennom pandemien og fortsetter inn i advent. Vi vil foreslå prosjekter som er snille på lommeboken, unike og bærekraftige, og med på krigen mot overforbruk. Slitne gjenstander kan ved enkle grep gjøres nye, og julestjernen kan være prikken over i-en i dine originale juledekorasjoner.

Kakefat i vintage stil

Fargerike pastellfarger, vintage og DIY – tre trender slår seg sammen i dette vakre kakefatet. Dets unike design bestående av tallerkner og glass tar kort tid å lage og er garantert å fange blikket på et vakkert dekorert julebord, spesielt om den inkluderer et par velplasserte julestjerner.

For å lage kakefatet trenger du tre tallerkener i ulik størrelse, dekorative glass, en liten vase, sterkt lim, små julestjerner og passende krukker til dem (tips: små glass fungerer godt som blomstervaser).

Slik gjør du det:

Trinn 1: Planlegg hvordan du vil arrangere tallerkenene og glassene i høyden. Om du ikke vil bruke kjøkkenutstyr du selv har selges glass og tallerkener billig på gjenbruksbutikker og loppemarked. Se nærmere på hvorvidt glassene skal stå opp eller ned med hanken og ta høyde for at glassene må tåle litt vekt. Så limer du glassene i midten av hver tallerken, og presser glasset til tallerkenen til limet tørker. Du vil trenge tre tallerkner og to glass for en størrelse som vist på bildet.

Trinn 2: Plant julestjerner i krukker, bokser eller kopper og plasser dem på tallerknene. Pass på at limet har størknet før du plasserer blomsterkrukkene på fatet!

Trinn 3: Til slutt, lim fast en liten vase i glass på øverste tallerken, fyll med vann og plasser en avskåret julestjerne i vasen.

Julestjernehuske av kleshengere

De fleste hjem har en overflod av kleshengere, hvorfor ikke gjøre noen av dem om til en kreativ huske for julestjerner i vintertiden?

For å lage denne unike dekorasjonen trenger du bare tre kleshengere (vi anbefaler kleshengere i treverk), limpistol/ drill + tre skruer, fargerik tau og solid tråd husken kan henge i.

Trinn 1: Plasser tre kleshengere på hverandre slik bildet demonstrerer. Lim eller skru sammen hengerne der de treffer hverandre.

Trinn 2: Bind tauet fast til hodet på hver av kleshengerne. Du lager knuten husken skal henge fra ved å knyte hver ende av tauene sammen, husk å lage en løkke i enden!

Trinn 3: Dekorer kleshengerne med dekorativ teip eller tau. Vi gikk for ulike farger, men man kan selv velge om det skal være samme (eller om du vil sløyfe dette punktet).

Heng husken opp og plasser forsiktig julestjerner i krukke på. Pass på at krukken ikke er for tung!

Juletre av kleshengere

Julekransen må ikke alltid være rund! Denne juledekorasjonen er formet som et grantre og er en svært original måte å pynte hjemmet til jul.

For å lage kransen trenger du en tang eller to, en enkel kleshenger i stål, mose, ståltråd, en liten sylinderformet vase og en tilskåret julestjerne.

Trinn 1: Først må kleshengeren formes til ønsket form. Hodet på kleshengeren må beholdes så kransen kan henges opp senere.

Trinn 2: Dekk formen med mose, og bruk tynn ståltråd til å feste mosen. Lag plass ved stammen på treet til vasen og fest den til kransen med ståltråd.

3: Heng kransen på plass, fyll vasen med vann og plasser julestjernen i vasen.

Tips! Avskårede julestjerner holder seg best om man med det samme man skjærer blomsten av dypper delen i varmt vann på rundt 60 grader i et par sekunder, før man raskt dypper den i kaldt vann. Dette gjør at den avskårne enden slutter å lekke plantesaft, og blomsten får lengre holdbarhet.